Τρίτη 24 Ιουλίου 2012

Γιατί οι κρεμαστές γέφυρες είναι τόσο γερές;

Οι περισσότερες από τις μεγάλες γέφυρες του κόσμου είναι κρεμαστές. Φαίνεται κάπως επισφαλές να κρέμεται ολόκληρος αυτοκινητόδρομος από καλώδια. Επομένως, τι πλεονεκτήματα έχει μια κρεμαστή γέφυρα;
Η βασική αρχή στην οποία στηρίζεται ο σχεδιασμός μιας κρεμαστής γέφυρας είναι ότι μια ελκτική δύναμη είναι πολύ πιο εύκολο να εξουδετερωθεί σε σχέση με μια δύναμη συμπίεσης – σκεφθείτε το παράδειγμα ενός λεπτού σύρματος, που εύκολα μπορούμε να το λυγίσουμε με τα δάκτυλά μας, αλλά είναι σχεδόν αδύνατον να το σπάσουμε τραβώντας τις άκρες του.
Το βάρος μιας κρεμαστής γέφυρας εξουδετερώνεται με τη βοήθεια ελκτικών δυνάμεων.
Εφόσον η επίδραση της έλξης είναι σχετικά εύκολο να απορροφηθεί, το άνοιγμα ανάμεσα σε δύο πυλώνες της γέφυρας μπορεί να γίνει πολύ μεγάλο. Όλη αυτή η τεράστια πίεση απορροφάται από τους πανίσχυρους πυλώνες και τα θεμέλιά τους, που μπορούν να σηκώσουν σχεδόν απεριόριστο βάρος, υπό την προϋπόθεση ότι έχει γίνει σωστή πόντιση.

Χάρη σε αυτή την εξειδικευμένη τεχνική, μπορούν να κατασκευαστούν γέφυρες με άνοιγμα αψίδας πολλών χιλιομέτρων. Η μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα του κόσμου είναι η γέφυρα Akashi-Kaikyo, που ενώνει δύο νησιά στην Ιαπωνία. Έχει άνοιγμα αψίδας 1.991 μέτρα, αλλά από τεχνικής απόψεως είναι εφικτή η κατασκευή κρεμαστών γεφυρών και με ακόμη μεγαλύτερο άνοιγμα. Μεταξύ άλλων, υπάρχουν σχέδια για την κατασκευή μιας γέφυρας πάνω από το στενό του Γιβραλτάρ. Θα έχει τρεις πυλώνες και δύο ανοίγματα. Το κάθε άνοιγμα θα έχει μήκος 5 χιλιόμετρα.

 http://www.scienceillustrated.gr/?p=1407

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...